Verschillen tussen kleurpotloden

Waaruit bestaat een kleurpotlood?

Een kleurpotlood bestaat uit een kern van pigmenten met bindmiddel, extra vulmiddelen zoals klei of kalk  en oliën of was. Dit alles onder hoge druk geperst tot een staafje en gevat in hout. Er bestaan ook kleurpotloden zonder hout. 

Hoe bepaal ik de kwaliteit van een potlood? Waarom is een kleurpotlood van Faber Castell of Caran d’Ache zo duur en zijn ze wel echt beter dan een goedkoop potlood?

Aantal eigenschappen zijn bepalend voor de kwaliteit van een potlood; 

  • de lichtechtheid
  • de mate van kleurafgifte
  • de kwaliteit van de pigmenten in de kern van het potlood
  • de samenstelling van de kern
  • het  soort hout en de manier van verlijming van de kern in de houten houder.

-iets meer over  lichtechtheid: deze term heeft te maken met de houdbaarheid van uw kunstwerk. Lichtechte pigmenten kunnen de tand des tijds goed doorstaan. Sommige zelfs wel tot 100 jaar en langer.  Niet lichtechte pigmenten zijn goedkoper, maar zullen na verloop van tijd vervagen of verdonkeren. De prijs van een potlood heeft veel te maken met de mate van lichtechtheid.

 Goedkopere potloden hebben een kern met relatief meer vulmiddel en minder pigment, Het pigment is ook van minder kwaliteit , wat minder kleurafgifte betekent en fletser resultaat. Het opbouwen van lagen en het mengen van kleuren is  minder mogelijk doordat er meer was / vulmiddel vrij komt en minder pigment , waardoor de korrel van het papier eerder verzadigd is.  De potloodkernen zullen ook gemakkelijker breken, wat tot verlies van materiaal leidt. Fabrikanten van merken bieden tegenwoordig potloden aan in verschillende ( prijs-) klasse:

  • een school- kwaliteit
  • een studie/ beginnerskwaliteit 
  • een professionele kwaliteit

nog  enkele merken: Derwent, Caran d’Ache, Faber-Castell , Prismacolor, Koh-I-Noor

Ik teken botten

Ik teken botten.

Ik teken ze op een rol, waardoor er overlappingen ontstaan in tijd en materie. Ik teken intuïtief, me niet houdend aan realiteit of verhoudingen. Zo vormt zich een verhaal. Het ‘dode’ materiaal krijgt een nieuwe betekenis.

Ik teken botten

De thematiek van waaruit ik voor het tekenen van botten heb gekozen, is mijn hoop/ geloof dat er leven is na de dood.  Botten bevatten een boeiende tegenstelling: ze worden meestal pas zichtbaar na de dood, echter zonder onze botten zou iedereen een slappe zak zijn 😉  en de processen in het beenmerg zijn levensnoodzakelijk.  Door met botten een nieuw verhaal te creëren, heb ik een manier gevonden om deze hoop  te verbeelden.

Jaren geleden zag ik een tv documentaire waarin ze botten analyseerden en  zo konden achterhalen wat de leefomstandigheden van de mensen waren geweest. Dit prikkelde enorm mijn verbeelding. De beenderen slaan dus informatie op.

            Wij associëren  beenderen met de dood, maar ze dragen herinneringen in zich van het leven.

Wij aanschouwen beenderen pas na de dood, maar ze zijn onontbeerlijk bij leven.

 

 Materiaalkeuze  en werkwijze:

Ik werk vooral met houtskool,  potlood en rood kleurpotlood,  de laatste tijd ook meer met pen. Werken met het dode en verbrande materiaal , wat houtskool  uiteindelijk toch is, is  echt een ontdekkingsreis voor mij geweest en nog steeds.  Houtskool laat zich heel subtiel en gevoelig hanteren, terwijl het grove ook goed mogelijk is. Het was ook geweldig om te ontdekken, dat , toen ik ging gummen in de houtskool, er röntgen-achtige beelden ontstonden..    Het rode kleurpotlood ( bloed en leven symboliserend) gaat goed samen met  het houtskool en grafiet.  Werken met een  zwarte of rode stift is spannend , want onomkeerbaar. 

700cm-100cm

 

 Ik teken verhalen op een rol.  Als ik werk dan  leg ik de rol voor me met een stuk open van de vorige keer. Ik teken verder en ook erdoorheen, zodat tijd en materiaal overlappen. Een stuk leeg wit en een stuk tekening, dat  is  steeds mijn nieuwe uitgangspunt. 

Wat ervoor geweest is inspireert me tot dat wat komt. Ook  daarom is het voor mij een beeldverhaal van het leven. De stap die ik neem heeft te maken met de stappen  die vooraf zijn gegaan.  Ik maak geen lange termijnplanningen, ik reageer vooral.   Wat ik teken is onomkeerbaar, alles doet ertoe.  Als iets niet goed wordt, mislukt misschien,  heb ik pech. Ik kan geen stukje rol weggooien, dus het blijft.  Dit is de consequentie van werken op een rol, maar het is ook een  bewuste keuze. Wat ik maak is een ‘levensverhaal’.  In het leven kun je ook de dingen die minder fraai zijn of zelfs mislukt, niet wegpoetsen.  Misschien nog een beetje voor de buitenwereld, maar niet in je innerlijke  geschiedenis.

 Ze zijn er, ze doen ertoe .

model schilderen in de stijl van Alice Neel

Alice Neel ( 1900-1984 ) 

Alhoewel Alice Neel in Europa nog redelijk onbekend is, wordt ze in Amerika gerekend tot de beste portrettisten van de 20ste eeuw. Dit is niet altijd zo geweest. Het grootste deel van haar leven heeft ze geen enkele erkenning gekregen voor haar werk. In het begin van de 20ste eeuw was het figuratief schilderen en vooral het portretteren zwaar uit de mode. Ook werd haar schilderstijl als naïef afgedaan. Ze heeft echter altijd haar eigen koers aangehouden ook al had dat grote armoede tot gevolg. In de jaren ’70 kwam er een kentering in het denken binnen de kunstwereld en ontstond er eindelijk grote bewondering voor haar werk. Als geen ander kan ze al schilderend haar modellen psychisch analyseren en verbeelden.  Voor haar bestaat er geen ‘beroemdheid’ of ‘minister’ of ‘zwerver’, zij ziet de mens. 

 

 

Model schilderen in de stijl van Neel.

De cursisten werden gevraagd het model (me myself dit keer) tekenachtig weer te geven daarbij de zeggingskracht te benadrukken. Proporties zijn minder belangrijk. Daarna konden ze al schilderend delen benadrukken. Ze werden uitgedaagd hun persoonlijke gevoel over mij weer te geven…. met het risico dat ze na deze les niet meer mochten komen, maar gelukkig viel dát allemaal erg mee…

nieuwe naam, nieuwe website

Welkom op deze nieuwe website.

Sinds een aantal weken is de naam van mijn bedrijf veranderd van Atelier Piggy Pee naar Tekenatelier Sigrid! Daar hoort een nieuwe website bij. Ik hoop dat u gemakkelijk de informatie die u zoekt kan vinden op de website .